lørdag den 18. august 2012

DIY... Canika Sjal..

Her kommer så DIY på mine "CANIKA" sjaler..
Jeg har gennem årene lavet rigitg , rigtig mange af dem,
og har nu lyst til at dele DIYén med jer allesammen:-))

Et Canika sjal er et sjal/tørklæde filtet af islandsk pladegarn..
 Pladegarnet er uspundet og ligger i plader a´100 gram..
Og kan købes i div. garnforretninger..


For at komme igang skal du bruge :

3 meter foér stof ( syntetisk så ulden ikke hænger i )
1 plade pladegarn
noget effektgarn ( uld , mohair )
Elastikker,,

Her har jeg fundet en nøgle grøn pladegarn samt noget forskelligt effektgarn:

Du spreder dit for´stof ud på gulvet , og lægger dit pladegarn op, tilfældigt, men dog jævnt og i facon som et sjal/tørklæde, jeg starter altid med lige at skitse af hvordan faconen skal være = højde (ca 1 meter) og bredde ( ca. 2 meter).. Husk det krymper når det filter



Faconen ender op med at se sådan her ud.. Pladegarnet er jævt fordelt i "sjal" facon :-))


Når sjalet er lagt op med pladegarnet , skal der effekt garn på..
Her kan bruges alle former for uldgarn, mohair eller andet som evner at filte sig ind i ulden..
Det fordeles jævnt ud på det oplagte sjal.
Her har jeg brugt en karry farvet "tyk" mohair..


Når effekgarnet er lagt på, rulles for´stoffet sammen..med en let hånd, men alligevel fast hånd..
Der skal være plads til at ulden kan filte under processen , så det må ikke blive for stramt..


Mit for´stof er ca. 5 meter så jeg kan have plads til 2 tørklæder på samme stykke for´stof,
derfor bliver de lagt modsat hinanden og rullet sammen..


Her er sidste del af det sidste sjal ved at blive rullet sammen...


Når du har rullet for´stoffet med ulden indeni sammen til en pølse,
skal du binde ca 6 elastikker rundt om.. De skal bindes fast men alligevel ikke så de strammer, bare så de holder :-)


Derefter vaskes "pølsen" i vaskemaskinen..  Jeg plejer at vaske pølsen sammen med 4-5 håndklæder ( altså en fuld maskine) på 60 grader og fulde omdrejninger..
Når pølsen er vasket , rulles den ud , og vendes modsat ( drejes 180 grader )..og vaskes en gang mere..
dvs. den ende du rullede ind først, første gang, skal nu rulles ind til sidst..
Det der har lagt yderst i pølsen er filtet mest og skal nu ligge inderst..
Giver det mening ??
Det hele rulles nu sammen igen og vaskes en gang mere på samme måde..



Og VOILA !!! Du har et fantastisk fint filtet tørklæde..
 FORFRA...


BAGFRA..



Skriv endelig vis der er noget der ikke giver mening, eller hvis du er i tvivl om noget..

Rigtig god fornøjelse !!!

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar